NOTIS

PERINGATAN!!!!

semua gambar kebanyakan ihsan dari Google, yang aku bahasakan sebagai pak cik gugle, kalau ada aku terambil dari private belog, selalu aku akan creditkan kepada mereka, kadang-kadang ada juga gambar itu dari simpanan aku sendiri.
so......

ambil apa yang korang nak dari blog ni, TAPI give n take la, dah ambil sila promote skit blog ni keyh?? kalau nak letak iklan kat sini sila tinggalkan link nanti aku promote. ingat!!! GIVE N TAKE bubye... selamat berblog~~~

Follow me I will follow U

Tuesday, January 14, 2014

Ya Maulana by Hana Ilhami



Karya kedua penulis yang memang mengkagumkan aku. Novel pertama Beliau iaitu Perempuan lindungan Kaabah sangatlah memotivasikan aku. membaca novel kedua ini membuatkan aku teringat-ringat novel pertama beliau. Fokus penulis masih lagi berdakwah melalui penulisan, terbaikk... cuma dari segi penceritaan aku rasa ya maulana adalah versi versa untuk perempuan lindungan kaabah, atau tajuk lain yang aku gelarkan untuk novel ini '' lelaki lindungan kaabah '' weeeee... penceritaan yang penuh dengan pengajaran dan motivasi. sangat bagus untuk remaja-remaja diluar sana. masih banyak ilmu yang Hana tunjukkan dalam novel membantu kehidupan seharian aku. dan dalam novel inilah aku kenal betapa madrasah agama itu sangat mempengaruhi anak-anak kita nanti. bukan bermakna sekolah pondok tidak berjaya. dan aku jumpa watak yang diceritakan oleh penulis itu sendiri di alam realiti. sungguh, masyarakat kita perlu disedarkan dengan perkara ini. pandangan aku berubah seratus dua puluh peratus. cuma... panjangnya novel ini membuatkan ada seorang teman yang turut meminjam dan membaca novel ini merungut. mungkin hana boleh padatkan jalan cerita supaya tidak meleret dan lebih menarik  minat remaja yang baru berjinak-jinak untuk mendekatkan diri dengan novel yang aku gelarkan ilmiah kontemporari. 3 dari empat bintang untuk Ya maulana.


review belakang novel :


Maulana Iqbal. Dunianya hanya Darul Ulum At-Taufiqiyah. Al-Quran yang penuh di dalam dada menjadi modal buat pembimbing bakal-bakal hafiz. Hasil tarbiah madrasah, maka lahirlah seorang maulana di Kampung Pulau Sayak.

adra liyana, maksudnya si perawan cantik yang lemah lembut. Tetapi sayang, watak tidak secantik namanya. Si anak Tan Sri berambut karat, bermini skrit masuk kampung dengan sebuah agenda, untuk memindahkan Darul Ulum dan membina hotel resort di atasnya. Baginya, Maulana Iqbal tidak ubah seperti seorang ustaz Gothic yang poyo! Dengan berjubah dan berserban bagai.

“Cik Rariru nak jumpa saya?” – maulana Iqbal

“Ustaz! Kut ya pun tak suka I pakai macam ni, tak perlulah ejek nama I, okey? Nama I Rara, bukan Rariru!” – Adra liyana

“Cik Adra tolong pakai pakaian yang sopan dan menutup aurat. Maklumlah, sini tempat budak-budak menghafal Quran. Dan cik kena pakai tudung sekali.” – maulana Iqbal

Setelah rencana untuk memindahkan Darul Ulum tidak berhasil, Adra nekad untuk mengugut Si Maulana. Rencana jahat mula diatur…

“Tolong I! Dia... dia... cuba buat benda tak baik kepada I...” – Adra liyana

“Allahuakbar! Demi Allah! Saya tak buat kerja terkutuk ni.” – maulana iqbal

“Sama ada Iqbal tinggalkan kampung ni atau dia bertanggungjawab atas apa yang dia dah buat. Iqbal kena kahwin dengan perempuan ni.” – Imam Hussin

Aduhai, ya maulana! Rencana jahat Adra akhirnya memakan diri. Mana mungkin dia sanggup bersuamikan si maulana kampung yang sudah beristeri itu! Perlukah dia menukar wataknya kepada ‘Adra Liyana’ yang sebenar?

Ketika umpat dan keji penduduk kampung mula tersebar, mampukah Kampung Pulau Sayak itu menjadi pusat tarbiah untuk si gadis ranggi?






4 comments:

  1. saya juga suka cerita ini...jln cerita yg tersusun dan mudah utk dihayati... Ya Maulana..

    ReplyDelete
  2. cerita bagus sekali.. berkunjung yaaa

    ReplyDelete
  3. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi www.asianbet77.com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Bonus Promo Red Card pertandingan manapun .
    - Bonus Mixparlay .
    - Bonus Tangkasnet setiap hari .
    - New Produk Sabung Ayam ( minimal bet sangat ringan ) .
    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    Untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : melasian77cs@gmail.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    asianbet77.com

    Download Disini

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...