NOTIS

PERINGATAN!!!!

semua gambar kebanyakan ihsan dari Google, yang aku bahasakan sebagai pak cik gugle, kalau ada aku terambil dari private belog, selalu aku akan creditkan kepada mereka, kadang-kadang ada juga gambar itu dari simpanan aku sendiri.
so......

ambil apa yang korang nak dari blog ni, TAPI give n take la, dah ambil sila promote skit blog ni keyh?? kalau nak letak iklan kat sini sila tinggalkan link nanti aku promote. ingat!!! GIVE N TAKE bubye... selamat berblog~~~

Follow me I will follow U

Saturday, February 23, 2013

Doa Cinta Hersalina { Amer Mukhlis }

Sinopsis belakang buku

Kata Rita, kelahiran Hersalina adalah satu kesilapan. Sebab itulah Hersalina dina? kan hak seumur hidup. Kata Mak Timah, Hersalina tidak bersalah. Dia adalah mangsa dari kecurangan Rita dengan lelaki lain. Semuanya bukan dia yang pinta, apatah lagi lahir dalam keadaan yang mengaibkan. Hersalina adalah sejarah hitam yang Rita mahu lupuskan terus! Kerana satu persitiwa pahit, Hersalina dipersalahkan. Saat dirinya dirogol, ia bagaikan mengulang sejarah hitam penipuan ibunya dahulu. Dan saat Hersalina disahkan mengandung, dia nekad ingin membesarkan benih dalam kandungannya walaupun nyawanya hampir melayang dibelasah oleh keluarganya sendiri! Meskipun pedih, rengsa dan derita, dia tahu hidupnya berputar bersama caturan takdir-Nya, sehingga ke garisan akhir dia terpaksa merelakan segalanya. Bukankah setiap penderitaan akan ada jalan kebahagiaan. Tapi sampai bila dia harus menanti. Adakah sehingga dia tiada lagi di dunia ini barulah kebahagiaan dapat dikecapi? Adilkah dia dihakimi hanya kerana kisah hitam orang lain? Hersalina punya perasaan, ingin bahagia bersama insan yang disayanginya.

Riview aku..
Perkara pertama yang aku nak cakap selepas habis baca buku ni.. ada 3 perkara yang berlaku pada aku , pertama, rasa sangat tak puas hati melampau..
kedua, rasa bengang, dan ketiga perasaan kasihan yang melimpah ruah.

bayangkan, Hersalina
Kata Rita, kelahiran Hersalina adalah satu kesilapan. Sebab itulah Hersalina dina? kan hak seumur hidup. Kata Mak Timah, Hersalina tidak bersalah. Dia adalah mangsa dari kecurangan Rita dengan lelaki lain. Semuanya bukan dia yang pinta, apatah lagi lahir dalam keadaan yang mengaibkan. Hersalina adalah sejarah hitam yang Rita mahu lupuskan terus! Kerana satu persitiwa pahit, Hersalina dipersalahkan. Saat dirinya dirogol, ia bagaikan mengulang sejarah hitam penipuan ibunya dahulu. Dan saat Hersalina disahkan mengandung, dia nekad ingin membesarkan benih dalam kandungannya walaupun nyawanya hampir melayang dibelasah oleh keluarganya sendiri! Meskipun pedih, rengsa dan derita, dia tahu hidupnya berputar bersama caturan takdir-Nya, sehingga ke garisan akhir dia terpaksa merelakan segalanya. Bukankah setiap penderitaan akan ada jalan kebahagiaan. Tapi sampai bila dia harus menanti. Adakah sehingga dia tiada lagi di dunia ini barulah kebahagiaan dapat dikecapi? Adilkah dia dihakimi hanya kerana kisah hitam orang lain? Hersalina punya perasaan, ingin bahagia bersama insan yang disayanginya.

Riview aku..
Perkara pertama yang aku nak cakap selepas habis baca buku ni.. ada 3 perkara yang berlaku pada aku , pertama, rasa sangat tak puas hati melampau..
kedua, rasa bengang, dan ketiga perasaan kasihan yang melimpah ruah.

bayangkan, Hersali
didera dari awal cerita sehingga penghujung cerita, walaupun ending dia masih lagi quiet happy, tapi disebabkan penceritaan penderitaan yang melampau yang berlaku pada hersalina membuatkan aku dah tak dapat nak ingat dan perasan akan kebahagian yang muncul di akhir cerita. kepala ni asik duk teringat pasal kekejaman dan tindakan yang dizalimkan ke atasnya.

giler berani penulis membayangkan apa yang berlaku pada hersalina, aku tak sanggup nak tengok atau dengar kalau- kalau ada dikalangan ahli keluarga aku begitu. serius, cerita ni terlalu berat bagi aku, walaupun memberi banyak pengajaran serta peringatan untuk masyarakat, tapi aku tak sanggup nak membayangkan betapa manusia itu kejam. dan yang paling aku tak setuju, mengapalah ada insan senaif HERSALINA, harap-harap HErsalina tidak wujud dalam dunia sebenar.

1 comment:

  1. Salam. Terima kasih Lieza atas review ini. Sangat menghargai kesudian awak mereiw novel ini. Mungkin saja Hersalina wujud tetapi tak tahu di mana. Hehe. Tetapi saya percaya dunia yang kita duduki ini lebih kejam dari yang kita sangkakan.


    Amer Mukhlis

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...